Uyku Düzeni

Standard

Bugün yeni annelerin en çok zorlandığı konulardan biri olan uyku düzeniyle ilgili tecrübelerimi paylaşmak istiyorum. Arya 3 aylık oldu ve son 1-2 haftadır uyku düzenimiz (hem gece hem gündüz) oturdu diyebilirim. Gece uykusu zaten yeni doğduğu zamandan beri düzenliydi, kurulu bir alarm gibi saat kaçta kalkacağı bile belliydi ama gündüz uykusu değişkendi. Şu an hem gündüz hem gece uyku saatleri düzene girdi. Bebeği uyutma konusunda da sizinle paylaşmak istediğim bazı noktalar var. Öncelikle her bebek birbirinden farklıdır, bunun ne yazık ki bir standardı yok, olamaz da. Ben kendi uyguladıklarımı yazıcam ama siz de uygulayıp aynı sonucu alacaksınız diye bir garanti yok, hatta ben de aynı bu şekilde yaptım ama olmadı diyebilirsiniz. 

Ben uyku eğitimi vermeyi hiç düşünmedim. Uyku eğitimini biraz katı buluyorum açıkçası. Tabii ki bu bir tercih meselesi ama ben bebeği ağlatma konusunda çok hassasım, yenidoğan bebeği asla ağlatmama taraftarıyım bu yüzden uyku eğitimi vermek adına bebeği yatağında bırakıp ağlatmak falan hiç bana göre değil. Tabii bu arada uyku eğitiminin bebeği ağlatmak üzerine kurulu olmadığını da biliyorum ama saatli ve katı olunması bile benim gözümü yeterince korkutmuştu. 

Peki Arya’nın uyku düzeni nasıl oturdu? Zamanla. Ben ona bu konusa zaman tanıdım, zaman zaman büyüklerimizden “at yatağına kendi kendine uyusun, bırak ağlasın” gibi öneriler gelmiş olsa da ben tabii ki yine kendi bildiğimi uyguladım:) Zamanla uyku düzeninin kendi kendine oluşacağını biliyordum. Yani aslında özel bir şey de yapmadım. Arya şu an uykuya kendi kendine dalıyor, tek yaptığım şey uyku moduna geçeceğini artık saatten anlıyorum ve biraz mıkırdanmaya başladığında emziğini veriyorum. Uykuya dalmak için yatağında olması gerekmiyor ya da sessiz bir ortam da aramıyor. Zaten biz doğduğundan beri sessiz ortam olayına da karşıyız, onun yanında uyusa da uyumasa da normal hayatımıza devam ediyoruz, “şişştt bebek uyuyor!” moduna hiç girmedik. Televizyon da açık olsa, evde 10 kişi de olsa gürültüden etkilenmiyor. Hatta eve birileri geldiğinde zili çalmaya çekiniyorlar, ama aslında hiç gerek yok. Arya’nın 1. Hafta kontrolünde Odyolog Hülya Hanım da ses konusunda nasıl alıştırırsak öyle gideceğini söylemişti. 

Uykuya dalma konusunda destek alabiliriz diye dönence de aldık. Araştırmalarım sonucu Chicco’nun Büyülü Yıldızlar Dönencesini aldık. Projeksiyonu ile odanın heryerine yıldızlar yansıtıyor. Klasik müzik çalıyor ve sensörlü olduğu için bebek ağladığında otomatik olarak çalışmaya başlıyor. Arya’nın o kadar ilgisini çekti ki ben onu dönence yardımıyla uyutmayı planlarken ilk kullandığımız gece 3 saat falan onu izlemekten uyumadı:) Ama daha sonra sakinleştirmek ve uyku moduna sokmak için dönenceyi de kullandığım oldu, projeksiyonu kapatıp sadece müzik çalarak kullanılabilen modu da var. 

Şu an Arya akşamları 19:30 civarı uykuya dalıyor, 23:00 civarı uyanıp sütünü içip tekrar yatıyor. İlk uyuduğunda benim yanımda salonda oluyor, uyurken kaldırmıyorum, 23:00’de uyandığında sütünü içtikten sonra kendi yatağına yatırıyoruz. Sonra gece 04:00 civarı ve 07:00’de uyanıyor. Yine alt değiştirme ve süt içme ritüelleri. Ve sabah en geç 09:00 gibi de kalkıyoruz. Tabii aslında bu saatler 1’er saat daha erkendi, geçtiğimiz hafta saatler ileri alınınca bu hale geldi. Sabah yataktan 09:00’da kalkmak anneler için büyük bir lüks aslında. Biz de daha önce en geç 08:00’de kalkmış oluyorduk, şimdi ileri alınan saatler sayesinde 09:00’a geldi:) 

Uyku konusunda yukarıda da belirttiğim gibi özel bir şey yapmadım, düzenini Arya tamamen kendi belirledi. Sallama, kucakta uyutma, memede uyutma gibi yöntemlere de ihtiyaç duymadık. Bu noktada çok şanslı hissediyorum kendimi. Bazı bebeklerin uykuya dalmak için memeye ihtiyaç duyduğunu biliyorum. Yeni doğduğunda Arya sürekli emzirirken uyuyakalıyordu. Ama neyse ki bunu bir alışkanlık haline getirmedi. Ben de bazen keyif yapsın diye emzirirken uyumasına izin veriyorum:) Ama her gün değil tabii ki. Ve gece değil gündüz yapıyorum bunu. Geceleri uyandıktan sonra tekrar uykuya dalma konusunda da biberona geçtiğimizden beri hiç sorun yaşamadık. Karnı doyup, gazı çıktıktan sonra yatağına yatırıyorum ve hemen uykuya devam ediyor. Sütmü sağıp biberonla verme fikrini ben zaten bu yüzden hayata geçirmiştim. Yeni doğduğunda geceleri emzirirken memede uyuyakalıyordu, tüm çabalarıma rağmen uyandıramıyordum (evet Arya o zamanlar çok uykucuydu) ne zaman yatağına yatırıp kendim de yatsam işte o an tekrar mıkırdanmaya başlıyordu çünkü emerken uyuyunca bir türlü karnı tam anlamıyla doymuyordu. Karnı doymayınca da uykuya dalamıyordu. Ben de tüm biberona alıştırmayla ilgili olumsuz fikirlere rağmen geceleri sağdığım sütü biberonla vermeye başladım ve işte o zaman rahat ettim. 

Yukarıda da yazmıştım bence her bebek farklıdır ve böyle konularda anneye düşen kendi bebeğini tanımak ve onun kendi düzenini oluşturmasına izin vermek, hatta gerekiyorsa yardımcı olmak. Ben bu şekilde yaptım ve şu an uyku konusunda sorun yaşamıyoruz umarım böyle devam eder. 

  

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s